Senaste nyheterna

Norra Esplanaden enkelriktas söderut

2021-02-14 Trafikverket ställde ut avstängningar den 8 februari vid Esplanaden 14–16, den östra sidan norr om järnvägsspåren. Avstängningen innebär att trafiken […]

Bussarna åter på Sturegatan

2020-12-08 Vid lucia, den 13 december, börjar bussarna åter trafikera Sturegatan i västlig riktning. Bussarna stannar då vid hållplats ”Stationsgatan” på […]

Några första steg på väg mot Nya stadskärnan

2020-11-02     På platsen där den gula bilverkstaden Allé-Service funnits under många år planerar projekt Sundbybergs nya stadskärna för stadsbebyggelse […]

Trafikverket planerar omfattande arbeten på Järnvägsgatan

    Nu börjar en längre resa mot kortare restider och en sammanlänkad stadskärna. Trafikverket behöver flytta många och djupt […]

Visa alla nyheter >

Klart med mer stadsbebyggelse och längre tunnel

2017-12-06

Sundbybergs stad förlänger stadsbebyggelsen västerut när ytterligare 265 meter järnväg grävs ned i stadskärnan. Det innebär att den fyrspåriga järnvägen kommer att passera stadskärnan i 1,4 kilometer långa tunnlar.

Sundbybergs stad och Trafikverket har kommit överens om ett nytt tillägg om 265 meter mer tunnel, vilket innebär att den fyrspåriga järnvägen kommer att gå totalt 1,4 kilometer i tunnel genom Sundbybergs stadskärna. Tilläggsavtalet innebär att mer mark möjliggörs för att bygga bostäder, handel och kontor. Staden skjuter till 321 Mkr utöver de 800 Mkr som är avtalade enligt tidigare.

Kommunstyrelsen beslutade i måndags kväll att föreslå kommunfullmäktige att godkänna tilläggsavtalet 18 december.
– Det här är en bra investering i Sundbybergs framtid. Genom att tunneln förlängs frigör vi mer mark för stadskärnans förtätning. Resultatet blir att fler människor hittar hem i Sundbyberg, ett välkommet tillskott för vårt lokala näringsliv, säger Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande.

Järnväg i tunnel förenar stadskärnan
– Genom att lägga järnvägen i tunnel genom de centrala delarna av Sundbyberg skapar vi möjligheter för stadsutveckling samtidigt som vi bygger en järnväg som klarar framtidens krav, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.

Gammal industrimark blir stadsmiljö
– Tunnelförlängningen medför att vi får chansen att bygga fler bostäder på gammal industrimark och att göra stadsmiljön ännu bättre, säger Stefan Bergström (C), kommunalråd och ordförande för exploaterings- och hållbarhetsutskottet.

Bakgrund ny stadskärna
Regeringen gav i april 2014 Trafikverket uppdraget att bygga ut Mälarbanans sträckning mellan Kallhäll och Tomteboda från två spår till fyra. Sundbybergs stad har bidragit till finansieringen av nedgrävningen av spåren som går genom de centrala delarna och får därmed tillgång till den mark som skapas ovanpå tunneln. På så sätt kan en ny stadsmiljö utvecklas i centrala Sundbyberg. Byggstart för utbyggd järnväg genom Sundbyberg sker tidigast 2020. Bygget beräknas ta cirka åtta år.

För mer information, kontakta:

Mikael T. Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande, 070-665 38 85, mikael.eriksson@sundbyberg.se

Stefan Bergström (C), ordförande i stadsbyggnads- och miljönämnden och ordförande i exploateringsutskottet, 08-706 65 33, stefan.bergstrom@sundbyberg.se

Helena Sundberg, regional direktör Trafikverket, 010-123 62 26, helena.sundberg@trafikverket.se

Catrine Bjulehag, kommunikationsstrateg, 08-706 91 59, catrine.bjulehag@sundbybergsstadshusab.se